Saturday, March 29, 2008

MISI KEBENARAN: TANGGUNG JAWAB UMAT*

Oleh:
Asy-Syeikh Muhammad Mahdi ‘Akif
Mursyidul ‘Am Ikhwan Muslimun

Pendahuluan

Segala puji-pujian itu hanyalah diperuntukkan kepada Allah swt, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam kepada baginda junjungan sayyidina Muhammad saw, nabi pembuka jalan hidayah lagi beramanah, dan juga selawat dan salam kepada ahli keluarga baginda, dan kepada para sahabat baginda semuanya…Ada pun selepas dari ucapan ini;

Isi kandungan ucapan

1. Sekali sekala suara kekalahan sangat lantang, selalunya diikuti oleh suara-suara ke arah kemunduran, begitu bertalu-talu untuk mengikuti jejak keterbelakangan. Seruan tersebut agak agresif bagi mengajak ke arah menjustifikasikan ketaatan serta pengiktirafan – al-walaa’, terhadap penyangak Amerika dan Zionis. Maka terjadilah seruan dakwah al-haqq – seruan ke jalan kebenaran itu seakan-akan suatu gejala murtad – riddah, di kalangan Muslimin. Setiap pegangan yang berkait rapat dengan faham Islam dilihat sebagai anasir kemunduran dan setiap gerakan yang bertindak balas ke atas kuasa-kuasa di atas dianggap sebagai perjuangan yang rapuh dan sangat menakutkan.

2. Ikhwan Muslimun cuba untuk mengembalikan suatu program ke arah menghayati prinsip-prinsip dasar Islam agar dapat menghalakan umat Islam ke arah pertanggung jawaban dan amanah ke atas mereka yang akan disoal oleh Tuhan mereka, seperti di dalam firman Allah swt surah al-Ahzab:72; Bermaksud:
“Sesungguhnya Kami telah membentangkan Islam sebagai amanah kepada langit, bumi dan gunung ganang, maka mereka enggan menerimanya dan gementar mereka dengannya. Dan manusia menerima amanah tersebut, sesungguhnya manusia itu dahukunya sangatlah menzalimi diri dan jahil.”

Tanggung jawab ini terbeban kepada semua khalayak, tanpa pengecualian; samada penguasa atau pun rakyat jelata, tua atau muda, para ulamak mahu pun golongan yang buta huruf sekali pun dan golongan lelaki atau pun wanita. Maka semuanya bertanggung jawab berdasarkan realiti setempat dan kemampuan. Hakikat keupayaan perlaksanaanya adalah sama rata samada di dalam perlaksanaan amanah Islam atau tuntutan Dakwah Islamiah tersebut.

3. Wujud sesetengah kelompok yang cuba meragukan umat ini dengan kebudayaan meterialistik mereka – al-wahnu. Di mana dengan terbuktinya propaganda barat yang memenuhi minda umat Islam, maka kemampuan umat ini untuk menghadapi dan menolak keangkuhan, sifat melampau dan penyelewengan musuh mereka telah hilang dari dalam diri umat Islam. Benteng pertahanan umat ini telah hancur. Inilah matlamat yang diharapkan oleh golongan oportunis barat dan umat Islam juga. Inilah masanya mereka menguasai urusan kita, memimpin umat ini di dalam keadaan kita lemah, tunduk dan patuh sahaja kepada apa yang mereka rencanakan.

4. Sedangkan Ikhwan Muslimun menyeru semua umat Islam dan para pemegang urusan mereka, dengan seruan untuk mensenandungkan seruan kemuliaan di setiap pelusuk, memenuhi bumi dan tujuh lapisan alam raya agar membisikkan kepada setiap jiwa mukmin dengan setinggi-tinggi makna kemuliaan diri dan keagungan Ilahi, - asmaa ma’aani al- ’izzah wa al-fakhar. Firman Allah swt di dalam surah al-Munafiqun:8;

Maksudnya:
”Dan bagi Allah swt lah segala bentuk kemuliaan, begitu juga dengan RasulNya dan orang-orang Mukminin.”

Sesunggunya apabila seruan ini diterima oleh hati-hati para pemimpin, rakyat dan seluruh akar umbi umat ini terhadap hakikat kepimpinan Ilahi untuk mereka dimenangkan ke atas pengaruh barat yang mengkhayalkan itu, nescaya akan menanglah segala amal mereka, dapatlah dibela individu yang dizalimi, dapat pula dibebasan golongan yang telah dibelenggu, dapat juga diperkuatkan golongan yang diperangi, dapatlah dihalau musuh mereka dari wilayah dan tanah air mereka, dan dapatlah mereka merasai kemuliaan golongan yang mengadu kepadaNya dan keranaNya mereka berjuang. Firman Allah swt di dalam surah al-Hajj : 40;

Bermaksud:
”Nescaya Allah swt akan menolong golongan yang menolongNya. Sesugguhnya Allah swt itu maha Perkasa lagi Maha Mulia.”

5. Wahai bangsaku...

Sesungguhnya kamu telah mengalami berbagai-bagai pengalaman sistem-sistem di dalam politik dan perundangan buatan manusia. Hari ini kamu diminta menentukan sikap terhadap diri kamu sendiri secara pasti agar dapat mengembalikan akauntabiliti dan mempastikan keperluan kamu kepada sistem Allah swt yang mana musuh-musuhmu telah berusaha keras untuk mebuangnya dari kehidupan kamu, sehinggalah perasaan meterialistik – al-wahnu, meresap masuk ke segenap pelusuk jiwa kamu. Dan jadilah semangat mengalah (ketewasan) menguasai hati-hati kamu. Berkembamg perpecahan, yang akan menolak segala cita-cita kesatuan umat, dan wabak perpecahan itu melarat dari satu wilayah ke satu wilayah yang lain. Maka hendaklah kita kembali kepada suatu ketentuan Allah swt yang dengannya akan mengilhamkan kita kekuatan, dan akan membongkar rahsia kemuliaan yang tersimpan di dalam diri umat ini dengan mengikuti sistem Allah swt dan para pemimpin dari golongan yang beriman. Firman Allah swt di dalam surah al-Baqarah, 2:257 bermaksud:
”Allah swt itu wali kepada golongan beriman yang mengeluarkan mereka dari kegelapan kufur kepada sinar hidayah iman.”

Surah ali-’Imraan 3:150 bermaksud :
”Bahkan Allah swt itu penguasa kamu dan Dialah sebaik penolong.”

Surah al-Maa’idah 5:55 bermaksud:
” Sesungguhnya Wali kamu adalah Allah swt dan RasulNya, dan juga golongan beriman yang mendirikan sembahyang, dan mereka mengeluarkan zakat dan mereka itu sentiasa bersama-sama golongan yang rukuk (berjemaah).”

Surah al-A’raaf 7:196 bermaksud:
”Sesungguhnya waliku adalah Allah swt, yang menurunkan al-kitab dan Dia mengurus golongan solihin.”

Surah at-Taubah 9:51 bermaksud:
”Katakanlah (wahai Muhammad) : tidak sekali-kali bencana akan menimpa kami kecuali apa yang telah ditentukan oleh Allah swt kepada kami, dan Dialah penguasa kami, dan kepada Allah swt orang-orang mukminun bertawakkal.”

Surah Yunus :62-63 bermaksud:
”Sesungguhnya para wali Allah swt itu tidak menguasai perasaan takut ke atas mereka dan begitu juga tidak dikuasai perasaan dukacita. Dam mereka itulah golongan yang beriman, mereka sangat bertaqwa kepada Allah swt.”

Surah Muhammad :11 bermaksud:
”Yang demikian itulah Allah swt merupakan penguasa bagi golongan beriman kepadaNya, dan sesungguhnya golongan kafir itu tidak lah ada bagi mereka itu sebarang penguasa.”

6. Maka kekuatan manakah yang dapat mengabdikan manusia kepada Tuhan mereka?. Atau kurniaan yang manakah kepada jemaah bakal meninggikan kedudukan mereka selepas kurniaan berwalikan Allah swt dan mengikut sistemNya? Atau kemuliaan empayer manakah yang akan melimpahkan naungan Allah swt daripada yang memberikan kemuliaan ummah dan dari kemuliaan dari sisi Allah swt sendiri?. Firman Allah swt di dalam surah al-Munafiquun :8 bermaksud:

”Dan bagi Allah swt lah segala kemuliaan itu, begitu juga bagi RasulNya dan orang-orang Mukminin, tetapi golongan munafiqin tidak mengetahuinya.”

7. Maka hendaklah kamu wahai warga Dunia Islam memperbaharui perasaan berwalikan Allah swt – walaa’iLlah, dan hendaklah kamu meninggikan syiar (misi) Islam. Dan Tegakkanlah Negara Islam di dalam diri-diri kamu, nescaya akan tertegaklah Negara itu di tanah air kamu. Ketahuilah bahawa Islam itu sekiranya kamu tidak meninggikannya, nescaya ia akan tertegak oleh golongan lain. Tetapi jika kamu (umat Islam) tidak mengikut acuan negara Islam, nescaya ianya tidak akan sekali-kali terlaksana dengan tangan orang lain. Firman Allah swt di surah Muhammad :38 bermaksud:
”dan sekiranya kamu (umat Islam) berpaling daripada Islam, akan Allah swt gantikan dengan suatu kaum yang lain. Dan mereka itu tidak akan sama dengan kamu..”

8. Jangan sekal-kali kamu terpedaya dengan kemajuan sekular dan kemajuan palsu – at-tafanniy, yang diwujudkan di bandar oleh tangan-tangan golongan zalim dan penjenayah. Dan jangan sampai kamu diugut atau ditipu oleh propaganda yang meyeleweng ini. Dan janganlah kamu disibukkan atau dilalaikan dengan ungkapan-ungkapan atau slogan yang menarik menggambarkan kebenaran-kebenaran tersebut. Begitu juga jangan engkau terpedaya dengan fenomena tentang hakikat segala sesuatu. Maka sesungguhnya Islam yang merupakan agama kamu itu adalah suatu sistem untuk kebahagiaan hidup di dunia dan kejayaan di akhirat. Itulah politik kita yang tiada galang gantinya lagi. Hendaklah kamu urus diri kamu dengan sistem tersebut dan serulah orang lain kepada sistem itu. Berpeganglah dengan kemuliaannya di dunia dan di akhirat.

9. Sesungguhnya ungkapan ini pernah disebut orang... ”apakah yang boleh dilakukan oleh seorang individu untuk menyelamatkan umat yang lemah?.” Tetapi jawapannya telah diberikan oleh Rasulullah saw yang terpilih dengan sabda baginda :”janganlah kamu ragui (rasa rendah diri) dengan urusan makruf ini sekali-kali.” Dan kita telah memiliki khazanah pengalaman-pengalaman lalu yang merupakan suri tauladan yang sangat baik. Mereka telah pun meraih kecemerlangan dengan syiar ”membangun dengan berkerja dan bukan berkata-kata” – al-fi’lu laa al-qaulu, ianya diperkukuhkan lagi dengan tekad : ”berapa banyakkah usaha seorang lelaki terhadap seribu orang berbanding dengan kata-kata seribu orang terhadap seorang individu?”. Maka hendaklah kamu menjadi seorang Muslim yang berlumba-lumba melakukan amalan kebaikan dan menyekat kemunkaran – sabbaaqan li al-khayr wa mughallaaqan li asy-syarr. Hendaklah kamu menolak bahkan mencela segala bentuk kezaliman. Jadilah kamu penyokong kebenaran sekalipun ruangannya begitu terbatas. Berpeganglah dengan kebenaran tanpa berdolak dalik, jadilah penolong kepada yang dizalimi sekalipun dengan perkataan yang tidak disenangi, jadikanlah dirimu pendorong kepada para mujahid agar mereka bangkit melawan penjajahan, hendaklah kamu menjadi benteng kehurmatan agama yang suci ini sekalipun diseru untuk tunduk kepada musuh di dalam batasan waktu yang sangat genting, hendaklah setiap Muslim beramal untuk mengingatkan kalimah kebenaran ini kepada mereka yang berada di sekeliling kamu, sibarkanlah cita-cita ini di jiwa-jiwa mereka, dan didiklah mereka ke arah pembinaan umat agar dapat mereka mencapai hak-hak yang selayaknya diperolehi oleh umat ini.

10. Adapun pesanku kepada para pemegang urusan umat...

Justru kami ingin mengingatkan mereka bahawa sesungguhnya kitab-kitab sejarah telah merekodkan penindasan umat, memaparkan episodik kemarahan rakyat jelata dan kemurkaan Allah swt. Tetapi dalam masa yang sama wujud para pemimpin yang tetap menerajui dan beterusan menjadikan kebenaran sebagai landasan dan mereka redha dengan syahadat-syahadat suci yang mereka ungkapkan kepada Allah swt demi untuk mencapai realiti kehidupan yang gemilang dan juga demi tanah air yang akan terpelihara dari sebarang penaklukan. Pada hari ini janganlah rakyat mengharapkan sesuatu daripada kamu melainkan segalanya yang bertepatan dengan kebenaran – wifqa al-haqq. Maka janganlah lagi kamu terikut-ikut dengan seruan-seruan kemunduran, atau rancangan tipu daya keselamatan dan dengan seruan untuk suatu kepatuhan melulu.

11. Sesunguhnya Muktamar Anapolis telah mengajak kalangan para pemimpin Arab dan bukan Arab dengan mengemukakan suatu agenda yang tidak mempunyai misi dan sistem. Mereka ingin mengelirukan para perwakilan dengan suatu agenda yang lapok dan tidak mendatangkan faedah. Ianya tidak lebih dari melestarikan agenda penjajahan Zionis terhadap Palestin, mengahalau warganya, menusnahkan rumah-rumah mereka, membakar ladang-ladang pertanian serta bumi mereka, membunuh ramai lelaki, wanita dan kanak-kanak. Inilah agenda yang ingin disogokkan kepada pemikiran kita buat seketika. Apa yang seharusnya menjadi tuntutan kepada kita umat Islam ialah berusaha bersungguh-sungguh dan berkongsi untuk membebaskan tanah air Palestin dan menyelatkan tempat-tempat suci kita.

12. Walaupun kebanyakan penguasa-penguasa umat Arab dan Muslimin telah melupakan hal ini, mereka berusaha keras untuk umat Arab mengakui kedaulatan Amerika di bumi Arab. Maka cita-cita kita sangat besar kepada rakyat umat Islam; agar kamu sentiasa berada di suatu peringkat yang tinggi dalam memahami realiti pergolakan di Dunia Islam, berpegang kuat dengan kebenaran (dari Allah swt) dan berusaha untuk mempertahankan negara dengan segala upaya kekuatan yang ada.

13. Sesungguhnya golongan oportunis umat Islam tidak akan berpuas hati melainkan setelah semua watan umat Islam ini ditakluki, mereka cuba untuk menundukkan rakyat jelata, merampas kekayaan mereka dan memandang jelek kebaikan-kebaikan mereka. Lihatlah apakah yang mereka lakukan di Iraq, Afghanistan dan Somalia. Inilah merupakan pisau belati (khanjar dalam tradisi Arab) pembelah bahagi yang cuba membahagikan Sudan, dan jari jemari penjajah yang menawarkan keamanan dan pengekalan pengaruh kuasa di Lubnan. Begitulah caranya bagaimana rantaian penjajahan ini berterusan dengan selogan, pecah kemudian perintah – Arb., farriq tasud.

14. Pesanan wahai golongan pemuda umat ini...

Segala cita-cita dan harapan disandarkan kepada kamu. Sekarang ini segala kelengkapan senjatan perang telah sedia terarah kepada umat Islam. Dalamkeadaan kamu jahil dengan kepungan mereka ke atas kamu, dengan segala kealpaan yang menyimpangkan kamu dari jalan hidayah, dan dengan semangat putus asa dan kelemahan yang mangatasi kekuatan kamu. Setiap hari senjata diperbaharui, maka hendaklah kamu jadikan ilmu dan segala bidang sains dan teknologi sebagai cahaya kita yang akan berjalan melaluinya, dengan petunjuknya kita merancangkan sikap inovatif, dengan sinar cahayanya kita meningkat maju sehinggalah tangan-tangan asing tidak lagi menguasai lautan kamu, dan juga tidak lagi menguasai bidang-bidang kemahiran keritikal yang dahulunya telah dikuasai mereka.

15. Luruskan horizon (ufuk) penglihatan kamu dengan mencapai cita-cita golongan sebelum kami dan juga mereka yang akan datang selepas kamu, Kerana justru inilah beban tugas yang sangat berat terpikul di atas bahu kamu. Realiti semasa dan tugas serta tanggung jawab silih berganti. Ini sangat memerlukan kepekaan dan semangat yang tinggi para pemuda untuk menghadapinya. Maka hedaklah kamu perbaharui iman kamu, tetapkan matlamat kamu; ahdaaf dan ghaayat kamu – tujuan jangka pendek dan jangaka panjang. Kekuatan yang utama adalah Aqidah dan keimanan, dan keduanya ialah kekuatan kesatuan dan ikatan persaudaraan – quwwatul wihdat wa ikhaa’. Lalu hendaklah kamu beriman dan bersaudara, berusaha keraslah agar kamu dapat mencapai saat kemenangan selepas itu. Dan sesungguhnya ianya adalah sangat dekat dengan izin Allah swt. Sampaikan lah berita gembira kepada golongan mukminin.

16. Sesungguhnya Ikhwan Muslimun sangat menyakini bahawa sunnah Allah swt akan selalu mendominasi – sunanuLlah ghallabatun, dan paksinya akan tetap teguh. Maka jangan sekali-kali kamu berhenti dari perjalanan yang panjang ini, maka permulaan hujan itu adalah bermula dari setitik air, begitu juga dengan perjalanan yang beribu batu itu pastilah bermula daripada langkah pertama. Maka pilih untuk berjemaah dengan yang lebih kukuh dan bijaksana. Berbekalkan ilmu dan makrifat – science and knowledge, berbekalkan iman, bekalan ketinggian itu dengan mengikat diri dengan perjuangan – Arb., intimaa’, berbekalkan keteguhan hati pada keyakinan terhadap kemenangan dari Allah swt bersama-sama kamu, dan janganlah kamu seakali-kali meninggalkan amal-amal kamu (waajibaat). Firman Allah swt di dalam surah ar-Ruum:5-7 bermaksud :

”Bagi Allah swt lah segala urusan sejak dahulu mahu pun urusan yang akan datang, dan ketika itu bergembiralah orang-orang beriman dengan pertolonga Allah swt kerana Dia yang menolong sesiapa sahaja yang dikehendakiNya, sedang Dia Maha perkasa lagi Maha penyayang. Inilah janji Allah swt, sesungguhnya Allah swt tidak akan menyalahi janjiNya tetapi ramai manusia yang tidak mengetahuinya.”

17. Dan selawat dan salam dari Allah swt ke atas jujungan nabi Muhammad saw dan berkatilah ke atas baginda begitu juga dengan ahli-ahli keluarga dan para sahabat baginda.



*Petikan ucapan MA dikeluarkan dari Mekah al-Mukarramah pada
21 November 2007 pada jam 2:59 petang.

Terjemahan :

Abu ’Amrullah Muhammad ADIS al-Merbawiy
Email to: easudihamdun@yahoo.co.uk

Selesai diterjemah pada 9 Januari 2008 jam 1:33 pagi

Reference:
http://ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=32477&SecID=213

No comments: