Monday, July 7, 2008

NASIB RAKYAT DAN PIMPINAN MALAYSIA

professional malay said...

Salam Datuk,

Too be blunt, malaysian chinese community is more matured and developed than malaysian malay. Otherwise Singapore will not be developed country now. It is strongly consistent with Malay Dilemma theory i.e. Malay may have the potential but lacks of survival drive or jatidiri maybe because of our culture or genetic factors (We are no different from Filipino (Marcos) & Indonesia (Suharto). The only difference is we have a lot of Chinese in our society to make our economic engine running faster). Kalau bahasa senang TDM ‘melayu mudah lupa’.

Mungkin scenario politik melayu sekarang adalah kerana ini juga kerana amalan favoritism dalam DEB meyebabkan hamper HP6 pun boleh duduk ke takhta tertinggi kerana untuk mencukupkan kuota. Kalau dulu-dulu, mungkin pimpinan atas adalah yang terbaik atau “the cream of the malays” untuk bertindak sebagai think tanks, planners & strategiests supaya dasar quota itu dapat dilakukan di bawah tetapi penyakit melayu itu telah menular hingga ke bahagian atas juga. Cuba bandingkan dengan kelayakan akademik dan teknikal pemimpin2 tertinggi UMNO dengan pemimpin2 Singapore sekarang. Saya rasa macam langit dengan bumi. Tapi saya rasa Pak Lah dan MTnya akan mati2 menafikan kerana ianya seperti anak2 melayu yang hanya kerana kuota dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara walaupun ramai anak2 cina dan india yang lebih dashyat pencapaiannya kalah kerana DEB. Walaupun kita claim bukan excellent tapi layak......tapi tengoklah apa hakikatnya dan mereka buat sekarang????
- Berlagak pemimpin hebat tapi etika hancur.
- Berlagak pemimpin hebat tapi tak tau pikir tahap level tinggi setaraf world class leaders.
- Tak pernah tahu kelemahan masing-masing, asyik nak berpolitik kampung untuk jawatan masing2.
- Senang diperdaya oleh opportunist2 di sekeliling kerana tiada daya pemikiran tahap tinggi.
- Bodoh sombong dan lupa ramai lagi yang lebih bagus dari dia.
- Short term thinking tak macam ‘think tank’ Singapura.
- Hanya mementingkan kebendaan dan jawatan tanpa mereka sedar bahawa kebanyakan kekayaan itu dari hasil ’ali baba’ approach dan ‘atas angin’.
- Lupa bahawa mereka hanyalah penyelia Negara bukannya businessman atau entrepreneur di mana ingin mendapat habuan berlipat kali ganda walhal businessmen atau entrepreneurs (terutamanya dari non-bumi) yang mengambil business risk yang lebih tinggi. Adake patut mereka mendapat habuan yang banyak hanya jual air liur, lobby2 bodoh dan non-added value conspiracy hanya untuk mendapat kekayaan ‘atas angin’. (mungkin ini meyebabkan ramai lagi HP6 naik ke atas)
- Mungkin orang melayu di Singapore lebih bangga walaupun sebagai 2nd class citizen kerana kekayaannya relative pada per kapita Negara…..tetapi tidak mustahil sekiranya pemimpin2 bodoh sombong itu menyebabkan generasi melayu akan datang akan berfikir seperti itu juga…..sekiranya masing2 bertuhankan duit dan taktik Nazi UMNO macam 13 May dah tak lagi laku di hati rakyat melayu baru…..

Cuba ambik iktibar dari politik orang cina contohnya MCA dan Gerakan. Selamba aje bagi orang baru dan muda tapi cerdik jika itu adalah long term solution untuk generasi akan datang.....

Ada berani ka Pak Lah, Najib, DSAI etc.???
Saya confident mereka semua Bacul Melayu yang tak tau malu.......

3:06 PM

Reference:
http://kadirjasin.blogspot.com/
https://www.blogger.com/comment.g?blogID=22873867&postID=6256603794532104719&page=1

1 comment:

Abu Muhammad el-Merbawiy said...

Salam Dato' dan sahabat-sahabat sekelian,

Mogok jangan...Strike kaddang-kaddang..jika perlu.

Kalau mogok dan tunjuk perasaan berterusan pun, GAH DAN UMMPH tindakan itu akan jadi tawar.., tidak memberi kesan yang dikehendaki. Tapi jika Strike dan Mogok yang boleh mengubah KEDEGILAN SASARAN MAJIKAN atau PIHAK BERKENAAN, sehingga benar-benar berubah...YES itulah tujuannya yang perlu dicapai. Maka TERUSKANLAH... Cuma asas dan dasar serta logika dan pratikal tindakan ini biarlah benar-benar MENCUKUPI MALAH TIDAK DISANGKAL KEHARUSANNYA DI MATA MASYARAKAT, NILAI KEBENARAN FAKTA,ILMU RASIONAL dan NILAI WAHYU KITAB SUCI.

Pemerintah haruslah melihat dan mendengar kesanggupan rakyat jelata untuk memikul beban kehidupan dan perbelajaan negara. JANGAN SEKALI-KALI MELIHAT RAKYAT MISKIN DAN KELAS BAWAH INI TIDAK MENYUMBANG KEPADA NEGARA. Mereka KELOMPOK PENGGUNA WAJIB DAN TEGAR. DENGAN LIMPAHAN KEPENGGUNAAN ITULAH MENGALIR HASIL KE POKET KHAZANAH NEGARA. Di situlah semua gaji sektor awam diagihkan dari setinggi-tinggi darjat kepada serendah-rendahnya. Begitu juga sektor swasta berurusan dengan siapa kalau bukan dengan KERAJAAN DAN RAKYAT UNTUK MEMAJUKAN BUSINESS MEREKA. MENGAPA HARUS JADI ANGKUH TIDAK PEDULIKAN KERAJAAN DAN RAKYAT SETELAH MENDAPAT KEIZINAN UNTUK MELEBARKAN BUSINESS DI NEGARA INI DENGAN MENYIKSA KERAJAAN DAN RAKYAT DENGAN KADAR PULANGAN YANG BUKAN-BUKAN....

Akhirnya, SEDARLAH kita hidup bermasyarakat, sandar menyandar, harap mengharap antara satu dengan yang lain. Prinsip "tolong menolong, bantu membantu" adalah amalan AJARAN ISLAM yang universal agar masyarakat mencapai "WIN-WIN SITUATION" yang di diakui oleh Stephen Covey di dalam teori pengurusannya bahkan diterima pakai oleh dunia busiuness dan pengurusan secara meluas.

Maka janganlah membuat sesuatu KETIDAKADILAN KEPADA DIRI SENDIRI, MASYARAKAT DAN KERAJAAN SERTA NEGARA INI. Kerana ada pihak yang tidak ada kuasa melainkan KUASA MOGOK DAN TUNJUK PERASAAN SAHAJA SEBAGAI SENJATA UNTUK MENGUBAH KETELANJURAN KEGAWATAN HIDUP. JIKA RAKYAT TIDAK DITINDAS DAN DITEKAN, secara hukum rimba dan hukum ketamadunannya RAKYAT TIDAK AKAN BANGKIT...TETAPI INGAT JIKA BINATANG PUN TERGUGAT SURVIVALNYA, MEREKA AKAN MENGGANAS...LEBIH-LEBIH LAGI MANUSIA YANG ADA AKAL DAN FIKIRAN...LEBIH DAHSYAT DARI SEGALANYA BOLEH DILAKUKAN JIKA MEREKA TERGUGAT..Fahamilah psikologi manusia dan haiwan INI.

Sekian, Bloggers HARAP jangan mogok.

WASSALAM

Arau

PERLIS DARUS SUNNAH

2:18 PM

Reference:
https://www.blogger.com/comment.g?blogID=22873867&postID=4874002307824357483