Wednesday, May 7, 2008

Pertemuan DSAI dengan Prof. Shaaribu

Saya cuba merakamkan beberapa perkara penting ketika Prof. Shaaribu bertemu dengan DSAI.Ini merupakan ringkasan peryataan DSAI terhadap penyesalan Prof Shaaribu terhadap isu perbicaraan Altantuya. - Abu 'Amrullah Muhammad ADIS el-Merbawiy

Petang Isnin lalu, ayah kepada Altantuya, Profesor Shaaribu dari Universiti Mongolia berkunjung ke pejabat saya. Beliau memulakan dengan menyampaikan salam hormat dari Menteri Luar Mongolia, kenalan saya sejak menjawat Presiden Unesco dulu.

Saya rumuskan penyesalan yang dilafazkannya bersabit pembunuhan dan letupan kejam keatas anaknya.

1. Mengapakan kes sengaja dilengahkan?

2. Mengapa siasatan polis tidak rapi dan Dato Najib tidak disoalsiasat walaupun beliau pasti Altantuya adalah kenalan Najib dan pegawai kanan beliau didakwa terlibat?

3. Mempertikai kesungguhan jabatan peguam negara terutama manakala mereka mengumumkan awal lagi “tidak ada orang lain terlibat.”

4. Mempersoal pemilihan dan perjalanan mahkamah.

5. Kegagalan menyiasat pengakuan mengenai pembunuhan yang dilakukan komando berkenaan.

Prof. Shaaribu mendakwa mempunyai beberapa fakta dan maklumat lainnya, namun kesal kerana kes tersebut tidak dikendali secara bebas dan adil.

Saya memberi pengakuan akan terus memperjuangkan agar penyiasatan diteruskan dan perjalanan mahkamah bebas dan adil. Kita jua akan menambah ikhtiar untuk meringankan bebenan keluarga Shaaribu.

ANWAR IBRAHIM

Reference:
http://anwaribrahimblog.com/

No comments: